Makkah: saya sudah sampai…

Alhamdulillah saya sampai ke kota Makkah pada pukul 9.00 malam. Saya check-in di hotel Royal Sultan di kawasan Ajyad. Hotel ini berada 300 meter dari Masjidil Haram.

ini Hotel Royal Sultan

Lepas rehat lebih kurang sejam kumpulan kami berangkat ke Masjidil Haram bersama mutawif kami Ustaz Rifat. Inilah pertama kali saya masuk masjid ini. Masjid ini sangat besar. Tengah-tengahnya ada Kaabah.

menuju masjidil Haram pukul 11.00 malam

Mula-mula kita masuk masjid. Lepas tu pergi minum air zam-zam. Kemudian ayah bawa saya ke rukun Yamani dan berjalan menuju rukun  hajar aswad untuk memulakan tawaf umrah. Kemudian saya dan ayah dan umi dan lain-lain jalan keliling kaabah sebanyak 7 pusingan. Macam tu cara mengerjakan tawaf .

saya sedang tawaf keliling Kaabah

Lepas tawaf saya solat sunat tawaf dan berdoa. Kemudian saya melakukan saie. Saie ialah berjalan dari Safa ke marwah ulang-alik sebanyak tujuh kali.

saya di hadapan Kaabah

bukit safa

ruang saie dari safa ke marwah

 

Saya selesai saie pukul 2 pagi. saya sangat mengantuk masa saie. Kadang-kadang ayah tolong dukung saya masa berjalan saie tu. Balik bilik hotel terus saya tertidur. esok saya akan pergi lagi ke masjidil Haram

Leave a Reply

